Ontwikkelen wordt leuker, met de juiste mindset

Marcella Boet 27-05-2024
101 keer bekeken 0 reacties

De mindset van een kind speelt een belangrijke rol bij het ontwikkelen van zelfvertrouwen. Wist je dat er eigenlijk twee mindsets zijn?  Je hebt de vaste mindset en de groeimindset.

Een kind met een vaste mindset denkt al snel: door het gat zwemmen met zwemles vind ik moeilijk. Of: dat kan ik niet. Het zijn kinderen die snel resultaat willen boeken. Zo niet, dan geven ze snel op. Heeft jouw kind een groeimindset, dan denkt het: ik kan er misschien nog niet doorheen zwemmen, maar ik kan het wel leren. Een kind met een groeimindset zet door. Vanuit een groeimindset snapt een kind dat je dan hulp kunt vragen en is bereid dingen van anderen aan te nemen.

 

Waar een kind in een vaste mindset al snel denkt in bedreigingen en onmogelijkheden, denkt een kind met een groeimindset in kansen en oplossingen. Een groeimindset gaat je kind helpen meer en sneller zelfvertrouwen te ontwikkelen. En om een leuker en gelukkiger leven te leiden.

 

Vanuit een groeimindset is het logisch ergens moeite voor te doen. Grappig genoeg vinden kinderen dit vaak wel logisch als het om sporten gaat. Maar gaat het om schoolopdrachten, dan willen kinderen opeens ergens zo min mogelijk moeite voor doen. Ik merk het weleens op school, wanneer ik aan leerlingen vraag: wie kiest de makkelijke opgave en wie de moeilijke? Acht van de tien kiezen de makkelijke opgave. En wanneer ik doorvraag waarom, is het antwoord vaak: anders lukt het mij niet. Als kinderen vanuit die vaste mindset denken, gaan ze leren nooit leuk vinden. Terwijl kinderen met een groeimindset juist uitdagingen opzoeken en willen leren.

 

Maar hoe kun je die groeimindset stimuleren bij je kind? Belangrijk is dat je niet teveel op het resultaat focust, maar op de inspanning die een kind ergens voor geleverd heeft. Je denkt al snel dat het geven van complimenten helpt om kinderen in een groeimindset te brengen. Maar als je alleen maar zegt ‘goed gedaan, die 10’, dan zegt dat een kind niks. Benoem de moeite die een kind gedaan heeft: hoe ben je aan die 10 gekomen? Of: ‘Gisteren kende je nog maar tien woorden van de lijst, nu al twintig. Zie je wel dat oefenen helpt?’ Als je het zo aanpakt leren kinderen sneller, leuker en succesvoller. En ze leren ook dat ergens moeite voor doen ook echt iets oplevert.

Sandra Bolkenbaas

Sandra Bolkenbaas is adviseur in het onderwijs en auteur van het e-book over: ‘Op weg naar meer zelfvertrouwen’ 

 

 

 

Afbeeldingen

Cookie-instellingen